zaterdag 23 juni 2007

Tien (?) goede (?) redenen (?) voor het behoud van België ...

Vlaamse vrienden,

Zo nu in dan grasduin ik wat op de belgicistische blog Pro Belgica!, in de hoop argumenten te vinden voor het behoud van België. Het is echter hard zoeken, maar we geven niet op. Ik hierbij moet spontaan denken aan een uitspraak van Peter De Roover. “Breng mij een verdediger van België, ik heb er nog nooit één ontmoet”.

Maar goed, ook aan belgicistische kant zitten mensen die een eerlijke poging ondernemen om België te verdedigen en dat moeten we respecteren. Zo stootte ik bij de gasten van Pro Belgica! op de post “Tien goede redenen VOOR België”, niet van eigen makelij, maar een verwijzing naar de site www.meerbelgique.fr.tc. De site, niet eens gehost onder een .be-domeinnaam bestaat uit een pamflet, de mogelijkheid om een petitie te ondertekenen en om de lijst van ondertekenaars te zien. Sinds het opstarten van de site op 7 maart 2007 heeft de tweetalige tekst al 309 ondertekenaars bereikt, en daarmee doen ze al beter dan onze pastoor op zondag, mocht dat een referentie zijn.

De tien redenen voor het behoud van Belgie:

1) Ecologische noodzaak
2) Menselijke verbondenheid
3) Economische efficiëncy
4) Democratisch evenwicht
5) Antiracistisch tegengif
6) Sociale solidariteit
7) Internationale uitstraling
8) Democratisch verlangen
9) Culturele rijkdom
10) 1001 goede redenen blijken er nog te vinden waarom België behouden moet blijven. Zodus: dit tiende punt, dat kunt u zelf naar vrije keuze invullen.

En natuurlijk wordt daar het obligate "Eendracht maakt macht. L'union fait la force." aan toegevoegd. Hozee ! Omdat ook flaminganten zich op zaterdag soms vervelen, reageer ik hier voor de sport op deze tien redenen. Niet iedereen is zo freaky als ondergetekende om ook lange posts helemaal door te lezen, dus ik zet ze in negen aparte posts, zodat elke post kort kan zijn. U leest het goed, negen redenen dus in plaats van tien. Doet me spontaan denken aan de discussies over de transfers, daar is het hanteren van correcte cijfers blijkbaar ook een probleem voor de dierbare Belgen onder ons …

En avant!

Hasta la republica Flamenca!

Smithson.

2 opmerkingen:

  1. Geef mij 10 goede redenen voor het opsplitsen van België, en als je nog een hartige verdediger van België nodig hebt, heb je deze meteen gevonden. Hasta la vista, Republica Flamenca.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte ucero,

    Via mijn repliek op tien goede redenen vóór het behoud van België, meen ik genoeg argumenten op een rij gezet te hebben om te kiezen voor een onafhankelijke republiek Vlaanderen. De redenen daarvoor zijn simpel: België is geen democratie, maar een optelsom van twee particratieën. De meerderheid in dit land wordt genegeerd in haar rechten en aan het hoofd van de staat, staat een Koning die geen politieke verantwoordelijkheid mag dragen, maar wel macht heeft. Omdat ik oplossingen binnen het Belgisch kader hiervoor niet meer mogelijk acht, kies ik dan ook resoluut om te beginnen met een nieuwe lei.

    Misschien hebt u nog een elfde of twaalfde argument voor het behoud van België? Ik ga graag het debat aan.

    Beste groeten,

    Smithson.

    BeantwoordenVerwijderen