maandag 20 augustus 2007

Liever Vlaanderen - vijf Belgicistische mythes weerlegd - inleiding

Vlaamse vrienden,

Bij het starten van deze blog dacht ik dit medium vooral te gebruiken om vorm te geven aan mijn ideeën via het schrijven van artikels waar anderen op konden reageren. Alleen, in de blogosfeer gaat bijna iedereen uit van dit principe, waardoor in feite iedereen schrijft, en nog zeer zelden op elkaar gereageerd wordt. Ik schep echter steeds meer plezier in het reageren op stellingen in andersmans geschriften.

Enig probleem daarbij is dat mijn reacties dan zo danig verspreid geraken, dat mijn schrijfsels voor de mogelijke fans die ik al zou kúnnen hebben (enige zelfrelativering is hier wel op zijn plaats), onoverzichtelijk worden. Ik kies dus voor de gulden middenweg. Ik pluk stukken tekst van andere blogs waar ik niet akkoord mee ben, en ik reageer erop op mijn eigen blog. Na de artikelenreeks "Tien goede redenen voor het behoud van België" als reactie op het manifest www.meerbelgique.fr.tc begin ik nu met een nieuwe reeks, namelijk "Liever Vlaanderen - vijf Belgicistische mythes weerlegd". Dit als reactie op de tekst "Liever België" te vinden op de blog van Peter Van de Ven, overtuigd belgicist en tegen alles wat ook nog maar naar Vlaamsgezindheid ruikt.

De tekst van Van de Ven, bestaat uit vijf onderdelen:

1. De Belgische meerwaarde
(Een ouwe gouwe!)
2. Een historische fundering
(Of lees hoe België geen 175 jaar, maar 2000 jaar oud is!)
3. Verspilling van middelen vermijden
(Dat wordt leuk!)
4. Vlaams-nationalisme is onverdraagzaam en on-democratisch
(België zou moeten opgenomen worden in een synoniemenwoordenboek bij deze beschrijving)
5. "Links" is beter Belgisch
(Links is beter ... links!)

In wat volgt vindt u de integrale tekst van Van de Ven terug, met per een alinea een repliek van mij in dezelfde cursivering als hierboven. Na deze vijf posts, volgt een samenvattende post. Reageren mag zoals steeds ... ongecensureerd.

Hasta La Republica Flamenca!

Smithson

Powered by ScribeFire.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten