donderdag 25 oktober 2007

Ode aan het vrije woord - inleiding

Vlaamse vrienden,

Al enige tijd staat op deze blog het zeven minuten durende interview met Hans Teeuwen, uitreksel uit het opinieprogramma Bimbo’s en Boerka’s dat op 30 augustus 2007 om 20u25 uitgezonden werd in de zendtijd van de Nederlandse Programma Stichting (NPS) op Nederland 4. Terwijl ik vind dat het debat in Nederland veel rijker gestoffeerd en dieper gevoerd wordt, lieten vele mensen me weten gechoqueerd te zijn door deze uitzending en door het gedrag van Hans Teeuwen. Omdat ik het gedrag van Teeuwen moedig vind in deze tijden van politieke correctheid, heb ik er mij op toegelegd de gesproken tekst van het interview te transcriberen en er mijn eigen commentaar aan toe te voegen.

Teeuwen raakt hier immers een essentieel element van onze democratie aan: namelijk de niet-interpreteerbaarheid van de vrijheid van meningsuiting. Die moet volgens mij absoluut zijn, inclusief het recht op beledigen. Omdat zonder dat absolutisme elke mening die als beledigend wordt ervaren, ook gecensureerd kan worden. En daar heeft Teeuwen op magistrale wijze, onder luid applaus, en met vijf uitspraken die naar de kern van de zaak gaan, op gewezen. Dat verdient verdediging.

De tekst vindt u, zo goed mogelijk getranscribeerd, hieronder. De passages die ik zeer belangrijk vind, staan in het vet, mijn commentaren vindt u in tussenstukjes. Ik breng geen cursivering aan, omdat ik gemerkt heb bij het herlezen van mijn eigen stukjes, dat dat moeilijk leest. Ik deelde de tekst in volgende stukken:

Deel I: “Ik moet helemaal niks!”
Deel II: “De grens ligt bij geweld!”
Deel III: “Je ontwikkelt daarvoor een schild.”

Deze drie onderdelen worden afgesloten met een post “conclusies”. Hopelijk kan u uit deze becommentariëring enkele gedachten halen, die het initieel choquerende karakter van Teeuwens gedrag beter kunnen kaderen. Aan u om het met mij oneens te zijn. En heus, u mag mij beledigen … Dat recht hebt u.

HLRF!

Smithson


--> Door naar het eerste deel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten