vrijdag 28 december 2007

Google Rocks! Rules! Googles!

Vlaamse vrienden,

Dat de techniek voor niets stond, wisten we al sinds de Flanders Technology-campagne van de Vlaamse Regering. Maar Google, ik moet het even kwijt, is gewoonweg fan-tas-tisch. Dit informaticaproject kent gewoon geen grenzen.

Vooreerst heb je de gewone zoekmachine voor sites en plaatjes, die iedereen gebruikt. Wie kent nog Yahoo! of Alta Vista? Google Search biedt je een cleane, verzorgde stijl en een minimalistische look, gecombineerd met de meest relevante informatie. Maar er is nog zoveel meer. Sinds een week vindt u op de spierwitte pagina bovenaan een balkje met een aantal tools die je het leven alleen maar plezanter kunnen maken. Dat dat nog niet eerder gebeurd is!

Naast G-mail, die een van de eerste maildiensten was met een gigantische webcapaciteit, leerde de wereld ook Google Earth kennen, een ongeziene technische prestatie waarbij satellietbeelden geprojecteerd werden op een wereldbol, en waar je allerlei lagen (routeplanner, natuurlijke rijkdommen, criminaliteitscijfers) overheen kunt zetten. Er is zelfs een verregaande integratie met Wikipedia, waardoor je door op een vulkaan te klikken meteen alle info over die vulkaan te zien krijgt. En alsof dat nog niet genoeg is kun je in Firefox in het zoekvak nog een Google Earth-bot toevoegen, waardoor je gecombineerd kunt zoeken. Soms sta ik paf.

Maar het is bijlange nog niet gedaan. Naast Google Earth heb je ook Google Maps, die stukken handiger is dan allerlei drukke navigatieprogramma's, en op vele vlakken innoveert. Je kunt er bijvoorbeeld je huis als startpunt instellen, en telkens je iets zoekt, hoef je dus al een deel, de plaats van vertrek niet meer in te stellen. Geef je een feestje, dan kun je kaarten aanmaken voor je vrienden en de link daarvan doorsturen. Nog zotter is Google Books, waarmee je op onderwerp boeken kunt zoeken. Google overspant dus vele catalogi van bibs in één webbased framework. Ook de Boekentoren van Gent zegde onlangs zijn samenwerking toe. De boekbeschrijvingen zijn werkelijk ongelofelijk, met een zoekfunctie per pagina, een inhoudstafel, afbeeldingen, je kunt boeken zonder auteursrecht zelfs on-line lezen. Maar er is meer: uit de lijst van boeken die je door je zoektochten vindt, kun je de boeken selecteren die al in jouw bib thuis zitten en toevoegen aan "Mijn bibliotheek". Deze bib is bovendien publiekelijk, waardoor je mensen kunt vinden die dat boek ook thuis staan hebben. Enorm handig als je net dat ene boek nergens meer vindt dat je toch graag zou bestuderen.

Wat ik ook dagelijks gebruik is Google Reader, daarmee kan ik alle sites in het oog houden die een RSS-functie hebben. Van het moment dat iets nieuws verschijnt (een artikel of aankondiging), dan vind ik die melding in mijn Reader. Of wat dacht je van Google Discussiegroepen, waar je voor klasgenoten een eigen volledig functioneel forum kunt opzetten, inclusief de mogelijkheid om bestanden up te loaden. Het stopt niet. Om te chatten gebruik ik meer en meer Google Talk, dat wederom clean en gebruiksvriendelijk is. Ik zou haast Google Agenda vergeten, waar ik komende debatten op aanbreng, en die ik bovendien kan delen met anderen. Of Google Translate, dat weeral zo minimalistisch is als maar kan zijn, en waar je in ongelofelijk veel talen woorden kunt laten vertalen, en soms zelfs hele webpagina's.

Had ik u al over Google Scholar verteld? Ik dacht het niet. Google Wetenschap, zijn Nederlandstalige equivalent, ontsluit een zee aan wetenschappelijke artikels en boeken, vermeld hun citations (dat is het aantal keer dat de desbetreffende bron door een andere auteur geciteerd werd) en toont meteen vijf auteurs die met onderwerpen verwant aan je zoekterm bezig zijn. Ik ben er zeker van dat binnekort onderzoeksportalen zoals EBSCO en verschillende E-BIBS van universiteiten overvleugeld zullen worden door deze technologie.

En dan is er natuurlijk nog Youtube, overgenomen door Google Video en Blogger, deze eigenste blogleverancier, overgenomen door Google Blogs en werkend met dezelfde techniek. Ben ik aan het einde van mijn Latijn? Verre van. Wat dacht je van Google Docs, je eigen Office online? Google creëerde een webbased softwarepakket, waardoor je eigenlijk online de equivalenten van Word, Excel en PowerPoint kan gebruiken. Uitvindersbloed? Via Google Patents vind je meteen of je origineel bent! Google Desktop dan? Doorzoekt alles, maar dan ook alles dat op je computer staat: mails, adressen, documenten, spreadsheets, weet ik veel, you name it!

En ach, ik stop er best mee. Maar nog eentje om het af te leren. In je zoekvak zelf zit ook een "treinopspoorder" (tik gewoon vertrek- en eindstation in, en je krijgt de eerste trein die in die richting vertrekt), een Google Calculator (tik gewoon je bewerking in en Google rekent het voor je uit) en voor wie helemaal crazy wil gaan is er nog Google Kladblok. En Picasa. En Orkut. En nu stop ik echt.

En dan te bedenken dat al die technologie op één of andere manier met elkaar gecombineerd kan worden. Ik word er even stil van. De toegang tot dit alles? Maak een Google Account aan, en een nieuwe wereld gaat voor je open.

Dit moest er gewoon even uit: Google Rocks! Rules! Googles!

Beste groeten,

Smithson

PS: Bad side: privacy. Daar schrijf ik later nog wel eens over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten